Underlag för lektionsplanering - Sápmi, samerna och den samiska flaggan åk 1-3
Lärarinstruktion: Detta lektionsupplägg är anpassat för årskurs 1-3 och kan kopplas till det centrala innehållet i historia, svenska och musik samt de övergripande mål och riktlinjer som finns för grundskolan i läroplanen (Lgr11) angående urfolket samerna. Skolans mål är att ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola har fått:
- kunskaper om och insikt i det svenska, nordiska och västerländska kulturarvet samt fått grundläggande kunskaper om de nordiska språken,
- kunskaper om de nationella minoriteternas (judar, romer, urfolket samerna, sverigefinnar och tornedalingar) kultur, språk, religion och historia
Eleverna får kunskap om var Sápmi ligger geografiskt, fakta om samer och detsamiska kulturarvet,samt möjlighet att lära sig om den samiska flaggan.
Förberedelser/förkunskaper: Innan lektionen kan läraren titta på Samisk närvaro i läroplanen, finns det? (17 min) se länken: .http://samer.se/3638 Förbereda sig med att se filmen Sapmi/sameland (4 min) (http://www.samer.se/3733). Eleverna behöver inga tidigare förkunskaper inför detta lektionsupplägg
Koppling till centralt innehåll i samhällsorienterade ämnen, såsom historia samt i ämnena musik och svenska i årskurs 1-3
Rubrik för centralt innehåll i aktuell kursplan | Citerat ur centralt innehåll | Kan kopplas konkret till det aktuella ämnesområdet genom: |
Att leva tillsammans |
Skildringar av livet förr och nu i barnlitteratur, sånger och filmer. “Att flytta inom ett land och mellan länder”. |
Genom t.ex. film, berättelser, sagor och sägner får eleverna en skildring om hur livet var förr och nu för samerna. Genom att ta del av fakta om den samiska kulturen får eleverna kunskap om samernas tidigare levnadssätt som nomader som fick flytta flera gånger per år inom landet, men även över gränsen till ett annat land. Eleverna får kunskap om Sápmi och samerna, ett folk i fyra länder.Eleverna ökar därmed sin kunskap och förståelse för samer som urfolk och minoritet. |
Att leva i närområdet | ”Hemortens historia. Vad närområdets platser, byggnader och vardagliga föremål kan berätta om barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor under olika perioder.” |
Att prata om Sápmis geografi och om det samiska språket. Genom t.ex. film får eleverna uppmärksamma och reflektera över hur samer levde förr och nu. |
Att leva i världen |
“Människans uppkomst, vandringar, samlande och jakt samt införandet av jordbruk. “ “Hur forntiden kan iakttas i vår tid genom spår i naturen och i språkliga uttryck”. |
Eleverna får kunskap om den samiska kulturen och hur den utvecklats från ett samhälle baserat på jakt till dagens samhälle. Vi lär oss om det samiska språket och den samiska flaggan. |
Musicerande och musikskapande | “Sång och spel i olika former” | Eleverna får lyssna på den samiska nationalsången och reflektera över den och texten. |
Tala lyssna och samtala |
“att lyssna och återberätta i olika samtalssituationer” “berättande i olika kulturer” |
Eleverna får lyssna till sagor och sägner från den samiska kulturen och får möjlighet att återberätta/diskutera det som eleverna hört. |
Berättande texter och sakprosatexter |
“Beskrivande och förklarande texter, till exempel faktatexter för barn” “Berättande texter och poetiska texter för barn från olika tider och skilda delar av världen” |
Eleverna får lära sig om samer och Sápmi genom att lyssna till fakta om ämnet. Eleverna får lyssna till berättande texter och sägner kopplat till samernas liv förr i världen samt får en större förståelse för andra kulturer. |
Koppling till kunskapskrav:
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i samhällsorienterade ämnen, musik samt svenska i slutet på årskurs 3 |
(SO)Eleven kan utifrån närområdet beskriva hur naturen och miljön kan påverka var människor bor och arbetar. Eleven kan ge orsaker till att människor flyttar från en plats till en annan och ge exempel på vad en flytt kan innebära för barn och familjer. (SO)Eleven kan undersöka hemortens historia och ger då exempel på människors levnadsvillkor under olika perioder. Eleven gör då enkla jämförelser mellan livet förr och nu utifrån människors berättelser och olika skildringar. (SO)Dessutom beskriver eleven hur man kan iaktta spår av forntiden i naturen och i språkliga uttryck. (SO)Eleven kan också beskriva delar av människans tidiga historia genom att ge exempel på människors levnadsvillkor och några viktiga händelser. (SO)Eleven kan ta del av information från olika medier och samtala om elevnära samhällsfrågor genom att framföra synpunkter, ge kommentarer och ställa frågor. (Sv)Eleven kan samtala om elevnära frågor och ämnen genom att ställa frågor, ge kommentarer och framföra egna åsikter. Dessutom kan eleven ge och ta enkla muntliga instruktioner. |
Förslag på undervisningsupplägg Sápmi och samerna
Start, hur börjar lektionen? |
Introduktion: Visa filmen Sápmi-välkommen till sameland. (4 min) |
Elev- och läraraktiviteter | Frågor till filmen Sápmi-välkommen till sameland,
Lyssna till samiska nationalsången: |
Avslut lektion Sápmi och samer |
Avslutande diskussion, 5 min: Måla: Eleverna kan måla den samiska flaggan. (se länk) Lyssna: på en samisk saga/sägen när ni målar. Sagan handlar om en bortbyting. (se länk) Tid: ca 10 min. |
Arbete utanför lektionstid | Läxa till detta kan vara att fråga hemma om man vet något om samer? Bor det någon same i din stad, känner du en same? Har du sett ett samiskt barnprogram? Har du sett Ođđasat? Glosor på samiska: Träna på glosorna 10 samiska ord, skriv ut bilden med orden på sidan och träna på orden. |
Material förförståelse för lärare |
Som lärare kan du ta del av information, filmer och artiklar i “FáttáSápmi” http://www.samer.se/3634 Se föreläsningen: Samisk närvaro i läroplanen (17 min) |
Material lektion Sápmi och samerna |
Introduktionsfilm för elever: Lyssna till den samiska nationalsången: http://www.samer.se/1187 Samiska flaggan: Text till En flagga-ett folk Samiska flaggan att måla, hämta bilden från: http://ovttas.no/nb/node/10812 Lyssna till en samisk saga/sägen: Hundarna skriar |
Extramaterial |
Saga i 5 delar att lyssna på (10min/avsnitt). Elsa i sajvokungens rike är en spännande och magisk berättelse om Elsa Laula som försöker rädda sin pappa och lillebror som hamnat i Saajvoe-kungens rike, nere under en sjö. Berättelsen är en saga men Elsa Laula fanns på riktigt. Hon var en modig och viktig person som kämpade för samernas rättigheter under hela sitt liv. Verklighet och saga vävs ihop Barnradions berättelse om Elsa Laula blandar element från samisk mytologi, samtidigt som den bygger på Elsa Laulas faktiska liv. På så sätt blir sagans Elsa både fiktiv, och verklighetsbaserad på samma gång. Baka samiskt bröd: Gáhkku Bläddra in boken: Fördomar t.ex. sidan 2, 4 och 9 för extra fakta. |
Uppföljning och dokumentation | Hur kan innehållet/upplägget för lektionen förbättras? Finns det möjlighet till återkoppling? |
Länk till kursplaner: https://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/laroplan
Ansvarig för denna lektionsplanering: Marit Sikku Trägårdh, förstelärare i samiska, Sameskolstyrelsen.
Lektionsplaneringsmallen är framtagen av: Drugge utbildning AB
Återkoppling och förbättringsförslag sänds till info@samer.se