Lektionsplanering - Vem är same?
Lektionens innehåll
Detta lektionsupplägg är anpassat för årskurs 4-6 och kan kopplas till Lgr 22 och kursplanen för ämnena samhällskunskap och religionskunskap. Arbetsområdet kan med fördel kopplas med klassens arbete om livsfrågor. Eleverna diskuterar utifrån den uppfattning eleverna själva har om samer och de fördomar som finns om samer. Hur väl stämmer det överens med hur samer uppfattar sig själva och vad det innebär att vara same? Att identifiera vem som är same är komplicerat eftersom det samiska arvet inte syns på utsidan utan kan vara vem som helst eleverna möter och det finns många olika sätt att vara same. De samiska symbolerna ger samisk tillhörighet och en identitet men symbolerna har olika värde beroende var man är uppväxt. För någon kan det vara viktigt att bära kolten på fest och högtider, för någon annan är det språket och för någon annan är det att äga renar. Sedan finns det samer som varken äger kolt eller renar, eller inte kan ett ord samiska.
I kommentarmaterialet för kursplanen i samhällskunskap under avsnittet ”De nationella minoriteterna” anges att:
”I årskurserna 4-6 ingår de nationella minoriteterna judar, romer, urfolket samerna, sverigefinnar och tornedalingar: kultur, historia och rättigheter. Avsikten här är att eleverna ska få kunskaper om och förståelse för dessa gruppers ursprung och kultur. De ska också få förståelse för och kännedom om att det finns särskild lagstiftning för att skydda de nationella minoriteternas möjligheter att bevara och utveckla sina språk och kulturer.” (s. 29).
Förberedelser/förkunskaper
Lärare: Ett bra stöd för dig som lärare finns tillgängligt på hemsidan samer.se, ”Fatta Sápmi” https://www.samer.se/fattasapmi. Bland annat förklaras grundläggande frågor som rör de samiska folket, kulturen, språket och vad det innebär att samer är såväl minoritet, nationell minoritet och urfolk.
Elever:
Innan denna lektion behöver eleverna ha fått en förklaring på och diskussion om:
- Vad är Sápmi? Ett folk i fyra länder. Sápmi - Samer.se
Lektionens koppling till centrala innehåll i kursplanerna för samhällskunskap
och religion åk 4-6
Rubrik |
Centrala innehåll |
Kan kopplas konkret till det aktuella ämnesområdet genom: |
Rättigheter och rättsskipning (SH) |
De nationella minoriteterna judar, romer, urfolket samerna, sverigefinnar och tornedalingar: kultur, historia och rättigheter. |
Att diskutera vad det är att vara same, och vad det innebär att tillhöra urfolket samerna i samhället idag.
|
Religion och samhälle (Re) |
Människors religiösa och livsåskådningsmässiga tillhörigheter i Sverige i dag samt hur detta har förändrats över tid. |
Att diskutera vem som är same och vilka samerna är. Att prata om identifikationskriterier som gäller för många samer. |
Etik och livsfrågor (Re) |
Samtal om och reflektion över vardagliga moraliska frågor utifrån eleverna egna argument och olika religiösa tolkningar. Sådana frågor kan till exempel handla om ansvar, utanförskap, kränkningar, jämställdhet och sexualitet. |
Att uppmärksamma och reflektera över vilka uppfattningar och/eller fördomar som finns om samer som grupp. |
Betygskriterier för ämnesområdet (baserat på kriterier för bedömning av kunskaper
och betygskriterier i ämnena samhällskunskap och religionskunskap för åk 4-6, Lgr22)
Betygskriterier för betyget E i samhällskunskap |
Betygskriterier för betyget C i samhällskunskap |
Betygskriterier för betyget A i samhällskunskap |
Eleven för enkla resonemang om hur människor kan påverka och påverkas av förhållanden och strukturer i samhället. Eleven för enkla resonemang om samhällsfrågor med samiskt fokus utifrån kunskaper om förhållanden och strukturer i samhället. |
Eleven för utvecklade resonemang om hur människor kan påverka och påverkas av förhållanden och strukturer i samhället. Eleven för utvecklade resonemang om samhällsfrågor med samiskt fokus utifrån kunskaper om förhållanden och strukturer i samhället. |
Eleven för välutvecklade resonemang om hur människor kan påverka och påverkas av förhållanden och strukturer i samhället. Eleven för välutvecklade resonemang om samhällsfrågor med samiskt fokus utifrån kunskaper om förhållanden och strukturer i samhället. |
Betygskriterier för betyget E i religionskunskap |
Betygskriterier för betyget C i religionskunskap |
Betygskriterier för betyget A i religionskunskap |
Eleven för enkla resonemang om moraliska frågor och livsfrågor i relation till samiskt samhälle. |
Eleven för utvecklade resonemang om moraliska frågor och livsfrågor i relation till samiskt samhälle. |
Eleven för välutvecklade resonemang om moraliska frågor och livsfrågor i relation till samiskt samhälle. |
Förslag på undervisningsupplägg
Start, hur börjar lektionen? |
Diskutera vilka förkunskaper eleverna har av samer/samiskt samhälle. Gör gärna en anonym insamling via menti eller liknande verktyg. Förslagsvis kan du ställa frågan: ”Vad tänker du på när du hör ordet same?” Förmodligen kommer du att få svar som ren, kåta, kolt, fjäll, natur, vet inte.
Kommentera de insamlade orden och bekräfta att eleverna tänker rätt, men att det också finns fler saker som är ”typiskt samiska”. |
Elev- och läraraktivitet |
Visa filmen Ella-Sara om Sápmi (Sametinget), 2019, 1 min, 32 sek. Prata om filmen. Var det något som var nytt för eleverna? Något de blev förvånade över eller nyfikna på? Dela in klassen i mindre grupper (3-4 personer). Ge eleverna i uppgift att läsa igenom en fiktiv samisk personlighet per grupp: https://samer.se/3639
Låt eleverna diskutera sin läsning i gruppen. Exempel på frågor:
|
Arbete utanför lektionstid |
Extrauppgift/eller som hemläxa att diskutera med föräldrarna: Kan man både vara arab och svensk, dansk och svensk eller same och svensk? Vad eller vem är det som bestämmer vem man är? Vilka är samerna? |
Avslut |
Prata med eleverna i helklass utifrån följande frågor: Vilken bild har eleverna om samer efter arbetet slut? Har bilden på samer förändrats? |
Material |
Fiktiva samiska personligheter: https://samer.se/3639 Kommentarmaterial till kursplanen i samhällskunskap – grundskolan: https://www.skolverket.se/publikationsserier/kommentarmaterial/2022/ |
Uppföljning och dokumentation |
Hur kan innehållet/upplägget för lektionen förbättras? Finns det möjlighet att arbeta tematiskt med andra ämnen? |