Sara Björnes klänningsdesign
Sara Björne har de senaste åren gjort sig ett namn som designer av plagg som sys upp på beställning. Det rör sig främst om klänningar, men även andra finkläder, och hennes stil tar avstamp i det tidlöst moderna som hon låter influeras av nordsamisk hantverkstradition.
– Jag vill vara så kreativ som möjligt i det jag gör och alltid skapa något som känns genuint nytt. Jag använder alltid kvalitetsmaterial – ett plagg beställt av mig ska vara en långsiktig investering – och det får gärna vara ekologiska tyger, berättar hon.
Vid nyår flyttade Sara Björne in i en ljus lokal belägen påSteinholtzgatan ett hundratal meter norr om Folkets Hus i Kiruna. Det är inte direkt mitt på gågatan, men ändå betydligt mer centralt placerat än den tidigare källarlokalen hon huserade i, där besökare dessutom var tvungna att ta sig förbi en dörr som alltid var låst.
– Den här är mycket bättre, och det finns andra företagare i samma byggnad vilket drar lite folk, man kan komma förbi och ta en kaffe och kika på mina smycken. Alla är välkomna hit när jag är här. Och det är varmare golv, säger hon och skrattar.
Sara Björnes klänningsdesign fick mycket uppmärksamhet vid Nobelfesten år 2014, då den nytillträdda kulturministern Alice Bah Kuhnke bar en av Björnes klänningar.
– Det var ett roligt uppdrag, och på ett sätt en ganska typisk process för hur det brukar gå till när jag syr upp ett plagg. Hon tog kontakt med mig och berättade hur hennes vision för klänningen såg ut, och i samband med att hon var på besök i Kiruna träffades vi för att diskutera designen – hur klädde hon sig privat, vilken var hennes stil och hur sammanfogar vi det med mitt formspråk?
Det är alltid en process där man diskuterar och ger och tar innan man landar i ett resultat, säger hon.
Det som var ovanligt med klänningen till kulturministern var att den inte syddes upp "från scratch".
– Det var en remakeklänning, ett existerande plagg som hon redan ägde och som jag designade om genom att addera detaljer inspirerade av min egen samiska dräkttradition, som är Karesuandodräkten.
Annars föredrar hon att sy upp klänningarna hon gör på egen hand.
– Jag älskar att välja ut material och göra plagget från grunden. Det är så jag vill jobba.
Alice Bah Kuhnke hittade Sara Björne genom att googla efter en passande samisk kläddesigner.
–Överlag såär nätet jätteviktigt för att mina kunder ska hitta fram till mig. Hemsidan och Instagramär nog de viktigaste kanalerna, på hemsidan finns allt jag erbjuder, men Instagramär ett fantastiskt verktyg för att visa upp produktbilder och ger mig mer än Facebook.
I regel tar det två till tre månader för henne från att en beställning på exempelvis en festklänning kommit in till att den är färdig.
– Samtidigt som jag arbetar med ett plagg sticker jag emellan och gör armband, halsband och örhängen. Jag lägger nog ner mer tid på smycken i nuläget, men på sikt hoppas jag kunna fokusera mer på kläddesign.
Det händer att hon får förfrågningar om att sy upp traditionella samiska dräkter.
– Men jag brukar hänvisa dem vidare. Det samiska dräktskicket är ganska strikt i hur det ska se ut och vilka material som ska användas och jag är inte så intresserad av att arbeta så, för mig är det viktigt att få vara kreativ och göra nya saker, säger Sara Björne.
Får du några reaktioner från traditionalister när du använder samiska detaljer i dina plagg?
– Nej, inte särskilt ofta, plaggen jag gör är trots allt tydligt moderna, jag bara inspireras av den samiska traditionen.
Sara Björne är uppvuxen i Abisko där delar av hennes familj fortfarande bor, och kunskapen i det samiska hantverket har hon fått i arv av sin mamma. Efter gymnasiet utbildade hon sig till textillärare och har senare även läst kläddesign och mönsterkonstruktion. Innan hon startade sitt företag Sara Björne Studio för sex år sedan hann hon även arbeta som lärare i ett år. Vid sidan av designarbetet jobbar hon också en del som frilansreporter för Sameradion och SVT Sápmi.
– Men det är design jag brinner mest för, och då främst egen design, att själv unika plagg på egen hand. Att designa kollektioner och låta andra sy upp dem är inget jag drömmer om, avslutar hon.
Daniel Åberg